onsdag 18 november 2009

Gigantisk Twilight-rant

Eftersom att det är totalt relevant till vad alla storbloggare och fjortisar ständigt tjatar om ska jag skriva om... -dudun-
Innan jag påbörjar texten; JA, jag har läst första boken, och jag trodde att jag skulle bli blind då den nästan fick mina ögon att frätas sönder. Och om du inte sett eller läst fanskapet; för allt i världen, begå inte samma misstag som jag. Du ger bara Stephenie Mormonhagga Meyer ännu mer cash. 10 % av det hon får in på New moon-filmen går raka vägen till mormonkyrkan, just so you know.


Om du ändå tänker läsa böckerna; läs inte det här, finns en massa spoilers.


Twilight är en bokserie på fyra böcker som just nu filmatiseras, vilket får hysteriska tonårsflickor att gå i taket. Huvudpersonen Bellas personlighet är ungefär lika intressant som en ful sten; hon är den typiska tonåringen som ingenting duger för. Hennes pappa ger henne en bil men han är fortfarande såååå dum. Och alla på hennes nya skola är sååååå dumma och fula, fastän de försöker bli vänner med henne. Nej, hon behöver en MAN. Och vem kommer? 


EDWARD! Den PERFEKTE mannen! Jag menar... han är snygg, sexig, vacker, han glittrar, och han är dessutom VAMPYR! Han törstar efter Bellas blod! Guuud så romantiskt! Så fint!


....så. Trots att Edward tydligt säger åt Bella att hon ska hålla sig borta från honom för att han är FARLIG så slutar bitchen inte följa efter. Han är ALLTFÖR SEXIG för att glömmas! Tillslut raegar Edwurd och Bella slutar - men vad händer då? Jo, Edward är världens största hypokrit och förföljer Bella själv! 

Vidrig "romantik" ahead. Edward knullar Bella så hon blir gravid med en unge som nästan dödar henne under födseln. Gud så fint och romantiskt!


Så; varför är folk så beroende av skiten? När man frågar dem får man nästan alltid samma svar:


"EDWARD ÄR SNYGG <33" 

Det här är nog det sämsta argumentet. Någonsin. I boken är beskrivningarna urusla - och samma dåliga adjektiv är använda igenom hela boken. Edward är alltid lika "bländande", "snygg" och "som huggen ur marmor." Frågan är då: vad är egentligen den korrekta definitionen av snyggt? Alla tycker olika. Om jag till exempel tycker att Olof Palme var assnygg, ser Edward ut så då? Författarinnan måste ta tag i hur hon beskriver karaktärer. Hon är så otroligt dålig att jag snart spyr upp mina tofflor. Plus att det självklart finns karaktärer som är snygga i de flesta böcker; böckerna behöver dock inte vara bra för det.

Ett annat argument som i princip är samma sak är "ROBERT PATTINSON ÄR SNYGG <333". Jag ska vara tydlig nu: det är inte ett argument till att filmen är bra. Jag har sett så många urusla filmer med Johnny Depp, som är snygg som fan. Snygga skådespelare =/= bra film.


"Det är en sån djuuuup romans <333" 

Nej, Bellas och Edwards relation går bara ut på att Bella tycker att Edward är hawt och Edward törstar efter hennes blod. Föresten; skulle du vara ihop med din gammelmorfar om han hade en sjuttonårings kropp? Edward är ju sisådär hundrasju år.... peddovarning? Som fan.

Och Bella är ju inte mycket bättre själv; Edward har ingen blodcirkulation och är därför DÖD. Nekrofili, yes.

Edward är dessutom så läskig att det inte är sant. Han följer efter Bella precis hela tiden, han bryter sig till och med in i hennes hus och på henne när hon sover. Han hindrar henne från att vara med hennes vänner för att han bara vill ha henne för sig själv i första boken; vem fan förstör sin flickväns bil? Det kallas STALKER. Jag vet inte vad ni tycker, men jag skulle aldrig tycka att det var särskilt romantiskt.


"Vadå ofeministisk? Inte alls! Twilight ääääger!" 

Twilight tar feminism tillbaka sisådär hundrafemtio år; Bella lagar mat och städar åt sin pappa och är sjukligt beroende av en man. Ta till exempel att hon försöker begå självmord "för att höra Edwards röst" när han lämnar henne i New moon - är det hälsosamt? Och när hon "kommit över Edward" letar hon direkt efter en annan kille. Hon är verkligen ingenting utan en man - snyggt ideal, verkligen.


Edwurd i första boken: "NEJ BELLA HÅLL DIG BORTA FRÅN MIG. GRRRR, JAG ÄR FARLIG, JAG GLITTRAR OCH ÄR VEGO-VAMPYR..... OKEJ, DU FÅR VARA MED MIG DÅ. FINE."

Edwurd i andra boken: "Lol nej jag skojade bara, gtfo, jag är farlig."


Och självklart kommer Edward Sparkledork tillbaka till sist och Bella accepterar honom direkt; här kommer vi in på de religiösa undertonerna. Författarinnan råkar vara en mormon, och  "förlåt din man vad som än händer" råder i Twilight-serien. Edward får vara ett gigantiskt ASSHOLE, men det spelar ingen roll hur han beter sig. För han är snygg! 

Please.


Icke-logiken i boken stör mig också - inte att det är vampyrer i den, nej. Fantasy är bra. Men jag förstår inte hur Edward kan vara utan blodcirkulation och ändå kunna göra Bella gravid? Magisk glitterpenis kanske?


Gillar inte heller hur den glorifierar pedofili. Jag syftar på Jacob. "ÅH BAWW, jag fick inte Bella. Jag vet, jag knullar hennes dotter! :D"


Jag ska runda av med en länk till ett forum med sanna berättelser om folk som har uttalat sig negativt om Twilight som sedan har blivit attackerade av dess fans.

Klicka här!

Varför blir folk så sjukligt beroende av Twilight att de tar till våld? Jag har aldrig sett så extrema fans i hela mitt liv.


Jag skulle kunna fortsätta i evigheter, men jag orkar inte. Ursäkta diverse stavfel, orkar inte läsa igenom allt just nu.


//Rivfader

8 kommentarer:

  1. Fruktansvärd tantporr är vad det är, där könsrollerna från medeltiden flödar i evigheten, usch.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Twilights fans. Stryper folk och försöker slitta folks strupar. Mmmm... Psykisk hälsa <3 Det är ju metal som fan, om inte annat!

    SvaraRadera
  3. Åh, den sidan är ett av mina favorit tidsfördriv \o/
    Jag tycker dock inte att de våldsamma grejerna är läskigast, utan de där en massa brudar börjat stalka folk för att de heter samma sak som någon av karaktärerna eller har samma hårfärg.

    SvaraRadera
  4. haha, min pojkvän är twilightfan, caught him runkandes till kirsten stewart (bella)
    det var en kalldusch mot pungen for real.

    SvaraRadera
  5. Haha :D Bästa jag läst på länge.

    Fcking sausome.

    SvaraRadera
  6. I feel sorry for you som inte kan uppleva det fina och underbara med Twilight. Haha...

    SvaraRadera
  7. Jag tror att den här boken har orsakat mer våld och lidande i verkligheten än både hårdrocken, rollspelen och tv-spelen tillsammans. Jag har mina misstankar om att Stephenie Meyer håller på att bygga sig en skrikande småtjejsarmé för mormorkyrkan.

    De flesta som gillar de här böckerna tycks vara folk som inte läser annat och inte har någotning att jämföra med. Därför är ju det enda som de läst logiskt sett också det bästa. Tänk vilka upplevelser dessa stackars satar skulle kunna få av riktig, kvalitetslitteratur (och då menar jag inte nödvändigtvis Dostojevski) om de går i gång på dessa kioskvältare.

    SvaraRadera
  8. Hahahahahahhaha xD
    Jag e ett stooort Twilight-fan, men jag stör mej inte ett dugg på det du skrivit.
    Alla tycer olika, så e de bara ;)
    Haha, men ja måste säga att de du skrev va kul o läsa.
    Som det där me att Jacob e pedofil o allt det där xD

    SvaraRadera