söndag 15 november 2009

Dags för Rivfader att ilskna till...!


Ett av mina mest irriterande drag är att... jag är en fullständig grammarnazi. Yes shit. Irriterande - men nödvändigt. Här kommer en lista på de språkliga fel som får mig att vilja banka in någons skalle.

Särskrivare. SLUTA. NI FÅR MIG ATT GRÅTA. Det här är nog bestämt det vanligaste språkliga felet, och hur folk kan gå ut grundskolan och ändå särskriva får mig att ännu en gång förlora tron på mänskligheten.
"Men det är inte så farligt juuh!" säger fjortisarna. Jag säger; JO. Tänk dig att det är julafton. Du sitter i din varma fåtölj, och så frågar din mamma om du vill ha något att äta. Svarar du "skum tomtar" så får du definitivt en hel hög med grammatiskt inkorrekta, hemlösa, skumma tomtar i vardagsrummet. SKUM TOMTE =/= SKUMTOMTE.

Folk som inte kan skilja på de och dem. De gillade inte dem. De åt deras kakor. Deras kakor blev uppätna av dem. 

"Dom". Att skriva "dom" är ett bevis på att man inte kan skilja på de och dem. Alla som skriver "dom" är därför mentalt efterblivna. :)

"Medans". Det heter MEDAN. MEDAN. MEDAN!

"Jag gillar inte han." Hört talas om "honom"? Han gillar inte mig. Jag gillar inte honom.

"Mej, dej." Sluta stava som de gör i Bamsetidningar. Mig och dig heter det.

"Baksprung" och "skämt osido". Jag tittar på dig, Diarré.

Och snälla; sluta skylla ifrån er på att ni föddes i andra länder och därför inte har "perfekt svenska". I de flesta fall är ni precis lika dåliga på grammatik som vilken svensk tonåring som helst. Ingen kräver att ni ska vara språkligt perfekta, det jag däremot kräver är att ni ska allmänbilda er innan ni kommer ut i vuxenlivet och ser ut som totala idioter.

//Rivfader Hitlurr

2 kommentarer:

  1. Jag gråter av lycka!

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit gramatiktyrann ungefär alltid, men eftersom massa vänner till mig är fucking dyslektiker så försöker jag vänja mig av vid det. Går sådär, mord-mekanismen går fortfarande på högvarv vid sär skrivningar.
    Och nu framkallade jag antagligen den hos dig. Haha.

    SvaraRadera